Elke Belgische ngo en institutionele actor beschikt, conform punt 6 van het integriteitscharter, over een klachtenmeldpunt waar medewerkers, partners, begunstigden… terecht kunnen voor klachten over integriteitsschendingen. Niet enkel het hebben van zo’n klachtenmeldpunt, maar ook een goede klachtenbehandeling (soms inclusief onderzoeksdaden) is hierbij van levensbelang. Het is daarom essentieel dat de klachtenmanager van de organisatie, de persoon verantwoordelijk voor het behandelen van de binnengelopen meldingen, hiertoe terdege opgeleid is, zodat deze zich goed van zijn/haar taken kan kwijten.
Daarom organiseren de federaties op 7 juni speciaal voor deze klachtenmanagers een vorming klachtenmanagement integriteit. In deze vorming leer je alles over:
Kwaliteitsvolle meldkanalen en een kwaliteitsvol klachtenmanagement
De flow van de behandeling van een klacht of melding
Maatregelen ter bescherming en bijstand van melders, (potentiële) slachtoffers en (potentiële) daders
…
Deze vorming is dezelfde als de vorming die al eens georganiseerd werd op 29 april 2024. Omwille van de grote vraag organiseren we de vorming nog eens opnieuw.
Deze vorming vindt plaats in het Nederlands. Volg je de vorming graag in het Frans, neem dan een kijkje op de website van collega-federatie ACODEV.
De vorming wordt gegeven door Dirk Coeckelbergh van Diversity, expert in de materie.
Schrijf je spoedig in via het onderstaande inschrijvingsformulier, want het aantal deelnemers is beperkt (max. 15 deelnemers).