Sam Mostrey
Medewerker Juridische aangelegenheden, Werkgeversaspecten en Integriteit 02 536 19 29 contacteerPlainte relative à l’intégrité
Via deze pagina kan je een melding of klacht indienen over een integriteitsschending begaan door ngo-federatie, met inbegrip van haar medewerkers en bestuurders tijdens de uitoefening van hun opdracht. De melding en behandeling van klachten verloopt vertrouwelijk, onafhankelijk en houdt rekening met de melder en de benadeelde.
Ngo-federatie werkte een extensief integriteitsbeleid uit dat onder andere de kernwaarden bevat die medewerkers en bestuurders van ngo-federatie aan de dag moeten leggen bij het uitoefenen van hun opdracht. Deze waarden zitten vervat in de ethische code, terug te vinden vanaf pagina 3 van het integriteitsbeleid van ngo-federatie. Schendt een medewerker of bestuurder deze ethische code, dan kan dit aanleiding geven tot een integriteitsklacht.
- Integriteit
Integriteitsbeleid ngo-federatie
Heb je een klacht of melding in verband met een erkende ngo?
Elke door de Belgische overheid erkende ngo beschikt over een vertrouwelijk meldpunt waar men terecht kan voor klachten over integriteitsschendingen begaan door medewerkers, bestuurders, vrijwilligers etc. van de organisatie in kwestie. Heb je dus geen klacht in verband met ngo-federatie, maar een klacht in verband met een erkende ngo, dan verwijzen we je graag door naar het klachtenmeldpunt van de betreffende organisatie.
Heb je specifiek een klacht in verband met niet-ethische fondsenwerving, dan kan je hiervoor terecht bij het klachtenmeldpunt van de Ethische Fondsenwerving vzw (EF).
Heb je geen klacht of melding, maar een algemene vraag in verband met de ngo-sector? Aarzel dan niet één van de medewerkers van ngo-federatie te contacteren.
Heb je een klacht of melding in verband met ngo-federatie?
Dan ben je bij dit meldpunt aan het juiste adres. Elke benadeelde van integriteitsschendingen begaan door ngo-federatie, met inbegrip van haar medewerkers en bestuurders in uitoefening van hun functie, kan een klacht of melding indienen via het onderstaande e-mailadres of telefoonnummer.
Elke melding of klacht wordt vertrouwelijk behandeld. Enkel de klachtenmanager, Sam Mostrey, heeft toegang tot de informatie van de melding. Persoonsgegevens worden met niemand gedeeld tenzij met toestemming van de melder. In een later stadium kunnen andere mensen betrokken worden, indien de verdere behandeling van de klacht dit vereist.
De behandeling van de melding of klacht gebeurt op een objectieve en onafhankelijke wijze. Ze verloopt in overeenstemming met het integriteitsbeleid en de ethische code van ngo-federatie en conform de interne procedure voor klachtenbehandeling (zie pg. 16-20 integriteitsbeleid ngo-federatie).
Na indiening van je klacht word je op de hoogte gehouden van de verdere behandeling.
Klacht indienen in verband met ngo-federatie
Stuur een mail naar onze klachtenmanager Sam Mostrey via integriteit@ngo-federatie.be. Geef in de mail een antwoord op onderstaande vragen. Je kan ook telefonisch contact opnemen op het nummer +32 2 536 19 29. Klachten tegenover de klachtenmanager zelf of tegenover de directeur van ngo-federatie (Arnout Justaert) worden niet bij de klachtenmanager gemeld, maar bij de voorzitter van ngo-federatie, Vincent Volckaert (vincent.volckaert@gmail.com), die deze melding eveneens vertrouwelijk zal behandelen.
- Naam
- E-mailadres en eventueel andere contactgegevens (vb. telefoonnummer)
- Aan welke organisatie ben je verbonden?
- Beschrijf de aard van je relatie met ngo-federatie.
- Gelieve alle betrokken personen en partijen op te lijsten.
- Wanneer vonden de feiten plaats?
- Beschrijf je melding of klacht. Wees zo volledig mogelijk.
Advies nodig over integriteit en mogelijke schendingen? De raadgever integriteit staat voor je klaar.
Dat je vragen hebt over integriteit is heel normaal: wat is integriteit, wanneer is iets een integriteitsschending, wat kan ik doen wanneer ik getuige of slachtoffer ben van een potentiële integriteitsschending…?
Medewerk(st)ers en vrijwilliger(ster)s van ngo-federatie, alsook elke andere persoon die dit wenst, kunnen daarom in vertrouwen terecht bij de raadgever integriteit voor advies over integriteit en mogelijke schendingen. De raadgever integriteit vervult hierbij een gidsrol: hij/zij vormt een sparring partner en maakt je wegwijs in het integriteitskader van de organisatie en de verschillende mogelijks te bewandelen paden. De raadgever integriteit is steeds gebonden door het vertrouwelijke karakter van de ontvangen informatie, tenzij er sprake is van een uitzonderlijke situatie, zoals een ernstig en dreigend gevaar voor de persoon, andere personen, of de organisatie, hetgeen een schending van bovenvermelde vertrouwelijkheidsprincipe vereist.
Contactgegevens: Katrien Geens, te bereiken via katrien.geens@11.be (tel: 02 536 11 82) en Sophie Renson, te bereiken via sophie.renson@11.be (tel: 02 536 11 94).
Centraal meldpunt voor meldingen van misbruik in ontwikkelingssamenwerking
Sinds 1 juli 2023 bestaat er, parallel naast de meldpunten op organisatieniveau, een centraal meldpunt voor misbruik op sectorniveau, beheerd door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
De scope van dit centraal meldpunt is beperkt tot meldingen van misbruik, waarbij misbruik gedefinieerd wordt als “seksuele uitbuiting, seksueel misbruik of seksuele intimidatie”:
- “seksuele uitbuiting”: elk feitelijk misbruik of poging tot misbruik van een persoon in een positie van kwetsbaarheid, vertrouwen, of ongelijke macht voor seksuele doeleinden, met inbegrip van – maar niet beperkt tot – het verkrijgen van economische, sociale of politieke voordelen van de seksuele uitbuiting van een ander;
- “seksueel misbruik”: feitelijk of bedreigend fysiek grensoverschrijdend gedrag van seksuele aard, hetzij met geweld, of onder dwang, of door uitbuiting van ongelijke machtsverhouding;
- “seksuele intimidatie”: onaanvaardbaar en ongewenst seksueel gedrag, waaronder – maar niet beperkt tot – seksuele suggesties of eisen, verzoeken om seksuele gunsten, en seksueel, verbaal of fysiek gedrag of gebaren, die beledigend of vernederend zijn of redelijkerwijs als dusdanig ervaren kunnen worden;
Hoe verhoudt het centraal meldpunt zich tot de meldpunten op organisatieniveau (ook wel eerstelijnsmeldpunten genoemd), zoals het meldpunt van ngo-federatie? Bij wie moet men zijn/haar klacht inzake misbruik melden?
Het basisuitgangspunt vastgelegd in de wetgeving is dat meldingen steeds eerst gemeld moeten worden bij het meldpunt op organisatieniveau, het meldpunt van ngo-federatie dus. Het centraal meldpunt kan enkel een melding opvolgen wanneer er gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:
- het niet waarschijnlijk is dat het onderzoek grondig en correct zal worden gevoerd na melding bij het eerstelijnsmeldpunt;
- er geen gevolg is gegeven aan de melding bij een eerstelijnsmeldpunt;
- het onderzoek na melding bij een eerstelijnsmeldpunt niet grondig en correct is gevoerd;
- de nodige maatregelen niet zijn genomen indien blijkt dat het om gegronde feiten gaat die bij het eerstelijnsmeldpunt gemeld zijn.
Meer info en klachtenformulier centraal meldpunt: https://diplomatie.belgium.be/nl/integriteit.