Verkiezingen juni ’24
Op 9 juni 2024 vonden de Europese, Federale en regionale verkiezingen plaats. In oktober 2024 is het de beurt aan het provinciale en lokale niveau. Verschillende organisaties, waaronder ngo-federatie, werkten een memorandum uit om hun speerpunten, verwachtingen of eisen kenbaar te maken bij politici en beleidsmakers. Op deze pagina vind je een overzicht.
Politieke context
Wat zijn de standpunten van de Vlaamse en Franstalige politieke partijen omtrent ontwikkelingssamenwerking en ngo’s? Hieronder vind je zowel voor de Vlaamse als Franstalige partijen een overzicht met de standpunten per partij. Deze documenten werden samengesteld op basis van de verkiezingsprogramma’s van de respectievelijke partijen.
Opiniestuk in De Standaard
In de context van de onderhandelingen over een nieuwe federale regering en dreigende ingrijpende besparingen op de sector van internationale solidariteit, schreven de directeurs van ngo-federatie, 11.11.11, Acodev, CNCD 11.11.11, Enabel en Bio een opiniestuk dat werd gepubliceerd in De Standaard op 29 augustus 2024. Ze wijzen de beleidsmakers op zowel het internationale als nationale belang van ontwikkelingssamenwerking voor België, en duiden op de gevolgen die drastische besparingen op ontwikkelingssamenwerking kunnen hebben voor ons land. Lees het opiniestuk hieronder.
-
Opiniestuk: “Veiligheid en welvaart voor België en de Belgen start in het buitenland”
““Ontwikkelingshulp halveren”, lazen we afgelopen weekend in deze krant, als een van de vele manieren waarop de Arizona-coalitie stevig wilde saneren. Intussen werd dat genuanceerd door berichten dat sommige besparingen nog diepgaand besproken moesten worden.”
“De politieke keuzes die nu gemaakt worden, reflecteren welk soort samenleving wij willen zijn. Solidair en met een open blik naar de buitenwereld, of starend naar de eigen navel? Volgens ons is dat laatste geen optie. Want het buitenland is meer dan ooit binnenland geworden. Kijk naar de impact van oorlog, klimaatcrisis of een wereldwijde pandemie op onze eigen economie en ons dagelijkse leven. Omgekeerd heeft ons binnenlands beleid een grote impact op het buitenland.”
“België is geen eiland. Hoe klein ook, wij hebben een rol te spelen in de wereld. Vanuit moreel oogpunt. Omdat wij ooit hebben afgesproken – met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens – om altijd op te komen voor mensenrechten voor iedereen. Maar ook vanuit strategisch oogpunt is het gewoon verstandig. Veiligheid en welvaart voor België en de Belgen start in het buitenland.”
“Als je echt wilt dat veiligheid en welzijn voor iedereen gerealiseerd worden, dan moet je ook durven te investeren in het aanpakken van de oorzaken van menselijke en economische onveiligheid. Dat doe je door te investeren in diplomatie en ontwikkelingssamenwerking.”
“Ontwikkelingssamenwerking wordt al te vaak afgeschreven als een “druppel op een hete plaat”. Onterecht. Je stopt ook niet met investeringen in kankeronderzoek omdat we er tot nog toe niet in slagen om elke kanker te genezen en te voorkomen.”
“Investeren in ontwikkelingssamenwerking ís en blijft een politieke keuze. Onze vraag is om die keuze niet vanuit ideologische voorafnames of symbolen te maken, maar onderbouwd en met een langetermijnvisie. Om vanuit ieders belang beleid te voeren. Om daarvoor in de broodnodige middelen te voorzien en onze internationale engagementen na te komen.”
~ Arnout Justaert (ngo-federatie), Els Hertogen (directeur 11.11.11), Jean Van Wetter (directeur Enabel), Joris Totté (directeur BIO – the Belgian Investment Company for Developing Countries), Arnaud Zacharie (directeur CNCD-11.11.11) en Raphael Maldague (directeur ACODEV) in De Standaard (29/08/2024)
Speerpunten ngo-federatie
De raad van bestuur van ngo-federatie heeft een politiek narratief en speerpunten opgesteld die als leidraad geldt voor (postelectorale) uitwisseling met beleidsmakers. Ook werd een nota uitgewerkt waarin aan beleidsmakers, op basis van juridische, inhoudelijke en politieke argumenten, toegelicht wordt waarom defederalisering van ontwikkelingssamenwerking onder geen beding deel kan uitmaken van het regeerakkoord.
Door hun brede en diverse focus fungeren middenveldorganisaties als intermediairs die verschillende maatschappelijke kwesties naar voren brengen en ervoor zorgen dat een breed scala aan onderwerpen politieke aandacht krijgt. Thema’s die nauwelijks in het publieke debat of in de media aan bod komen, worden wel door middenveldorganisaties opgepakt. Hierdoor vervullen deze organisaties een cruciale rol in het verbinden van diverse maatschappelijke belangen met de politieke besluitvorming. Dit draagt bij aan een beter functionerende democratie.Willems, E., Stevens, F., & Redert, B. – “Belangenbehartiging in verkiezingstijden: Eerste bevindingen – juni 2024”
Andere federaties en koepels
Ook de andere federaties en de koepels hebben hun speerpunten uitgewerkt in memoranda en campagnes. Hieronder vind je een overzicht van de andere federaties en de koepels.
Thematische memoranda
Ook op verschillende thematische domeinen hebben coalities van ngo’s of andere organisaties een memorandum met speerpunten uitgewerkt. Hieronder vind je een overzicht van enkele pertinente thematische memoranda.
Andere sectorfederaties
We ondersteunen ook de politieke eisen van andere sectorfederaties die een positieve impact hebben op de werking van ngo’s voor ontwikkelingssamenwerking. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende verkiezingsmemoranda van andere sectorfederaties.