Verkiezingen juni ’24

Op 9 juni 2024 vonden de Europese, Federale en regionale verkiezingen plaats. In oktober 2024 is het de beurt aan het provinciale en lokale niveau. Verschillende organisaties, waaronder ngo-federatie, werkten een memorandum uit om hun speerpunten, verwachtingen of eisen kenbaar te maken bij politici en beleidsmakers. Op deze pagina vind je een overzicht.

Politieke context

Wat zijn de standpunten van de Vlaamse en Franstalige politieke partijen omtrent ontwikkelingssamenwerking en ngo’s? Hieronder vind je zowel voor de Vlaamse als Franstalige partijen een overzicht met de standpunten per partij. Deze documenten werden samengesteld op basis van de verkiezingsprogramma’s van de respectievelijke partijen.

Vlaamse partijprogramma’s

Franstalige partijprogramma’s

Speerpunten ngo-federatie

De raad van bestuur van ngo-federatie heeft een politiek narratief en speerpunten opgesteld die als leidraad geldt voor (postelectorale) uitwisseling met beleidsmakers.

Memorandum ngo-federatie

Download
Door hun brede en diverse focus fungeren middenveldorganisaties als intermediairs die verschillende maatschappelijke kwesties naar voren brengen en ervoor zorgen dat een breed scala aan onderwerpen politieke aandacht krijgt. Thema’s die nauwelijks in het publieke debat of in de media aan bod komen, worden wel door middenveldorganisaties opgepakt. Hierdoor vervullen deze organisaties een cruciale rol in het verbinden van diverse maatschappelijke belangen met de politieke besluitvorming. Dit draagt bij aan een beter functionerende democratie.
Willems, E., Stevens, F., & Redert, B. – “Belangenbehartiging in verkiezingstijden: Eerste bevindingen – juni 2024”

Andere federaties en koepels

Ook de andere federaties en de koepels hebben hun speerpunten uitgewerkt in memoranda en campagnes. Hieronder vind je een overzicht van de andere federaties en de koepels.

Thematische memoranda

Ook op verschillende thematische domeinen hebben coalities van ngo’s of andere organisaties een memorandum met speerpunten uitgewerkt. Hieronder vind je een overzicht van enkele pertinente thematische memoranda.

Andere sectorfederaties

We ondersteunen ook de politieke eisen van andere sectorfederaties die een positieve impact hebben op de werking van ngo’s voor ontwikkelingssamenwerking. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende verkiezingsmemoranda van andere sectorfederaties.

Arnout Justaert

Directeur 02 536 19 21 contacteer